Det är svårt att vara ledsen till Stevie Wonder.

Det är bekvämt att vara ledsen ibland. Gråta, om det behövs. Känna sig ynklig. Själv eller i någons famn. Det är okej att känna sig kraftlös, trasig eller tom. Eller alltsammans samtidigt. Det är okej att vara vilse. Att sova bort en hel dag. Eller lyssna på Bon Iver i regnet. Och ibland behövs de känslorna också. Verkligen. Kanske speciellt för mig. Jag behöver känna, hela registret. Men ibland kommer dem, när de inte behövs över huvud taget. Och då har jag knep. Jag har inte haft knep fram till i år. Men nu, mitt i potatisens år, så har jag hittat knep.

1. Det är bara en känsla. Det är bara en tanke som jag har just nu. Som är hos mig för tillfället. Och den kan få vara här just nu. Men den kommer inte vara här om två timmar. Då är jag glad igen. Och om jag ändå ska vara glad då. Så kan jag ju lika gärna börja vara glad redan nu. 

2. Träna. Det är en ganska bra grej om känslorna är mer arga än ledsna. Då är jag hårdhänt på gymmet. Eller ordnar lite mjölksyra i benen när jag springer. Som utlopp för den negativa energin. Typ. 

3. Lyssna på Stevie Wonder. Det är svårt att vara ledsen eller arg till Sir Duke. Eller For Once In My Life. 

4. Tillflykt. Fristad. För min del är det en lägenhet tvåhundrafemtio meter bort. Där mina bästa vänner bor.
"Hej. Jag är lite nere ikväll. Får jag sova hos er?" "Dörren är öppen." 
Där bor hon som känner mig bäst av alla. Hon som efter en utekväll när tårarna brände under mina ögonlock och jag gång efter gång försäkrat henne om att det är lugnt. Om att jag behöver vara själv en stund. Över att jag sover hemma. Då ringde hon mig och sa "nu kommer du hit och sover över". Skaffa dig en sån. 

5. Ät frukost till middag. För det första är frukost både den viktigaste och den godaste måltiden. Dessutom går det snabbt. Och är mysigt att äta i soffan. Eller på balkongen. Eller på badrumsgolvet. 

6. Skriv. Simple as that. 

7. När jag är på botten tar jag inga beslut innan jag har duschat. Oavsett om det rör vad jag ska äta eller ett sms jag ska skriva eller något jag ska göra. Duscha först. Tänk i duschen. Helst till musik och tända ljus. Sen kan du agera. 

8. Sjung eller kramas. Endorfiner. Biology. 

9. Städa eller rensa. Har du något som tynger dig, kanske undermedvetet. Städa bort det! Ur livet. Ur hjärnan. Eller ur hemmet, kanske är det så enkelt. Jag har till exempel kvar en fjärdedel av de kläder som jag ägde i vintras. Kasta bort dem. Må det bli dyrt med nya byxor. Men mitt mående, och ditt mående, får kosta vad det kosta vill.

1 kommentar
P

❤️